„Czarna dziura” z nadciekłego helu stworzona w laboratorium

Swoistego rodzaju czarną dziurę w warunkach laboratoryjnych stworzył zespół naukowców z brytyjskiego Uniwersytetu w Nottingham. Według artykułu na ten temat, opublikowanego na łamach „Nature”, stało się to możliwe przez wygenerowanie wirującego „tornada kwantowego” w nadciekłym helu w temperaturze niewiele przekraczającej zero absolutne.

Aby przeprowadzić eksperyment, badacze skonstruowali niestandardowy system kriogeniczny do przechowywania helu, schłodzonego do temperatury poniżej minus 271°C (zero bezwzględne −273,15°C). W temperaturze osiągniętej w eksperymencie ciekły hel rozwija właściwości kwantowe, które zwykle utrudniają tworzenie gigantycznych wirów. Jednak zespołowi uczonych udało się tę przeszkodę przezwyciężyć przez łączenie mniejszych wirów - wygenerowano kwantowe tornado w ultrazimnej nadciekłej substancji.

Patrik Svancara, lider zespołu z Uniwersytetu w Nottingham, mówi, że dzięki zastosowaniu tak niezwykłej formy materii jak gaz w stanie nadciekłym, osiągnięto nieznane dotychczas podobieństwo do zjawisk zachodzących w czarnej dziurze, zwłaszcza do tego, jakie wpływają na czasoprzestrzeń. On i jego koledzy mają nadzieję, że eksperyment otworzy drogę do doskonalszych symulacji fizyki kwantowej w zakrzywionej czasoprzestrzeni, a nawet wiernego odwzorowania czarnej dziury.

Źródło: space.com, Fot. Adobe Stock